Volgens gegevens van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) was de uitstoot van transport in Nederland in 2019 goed voor ongeveer 20% van de totale CO2-uitstoot. Stadslogistiek, met zijn vele bestelwagens en vrachtwagens die door smalle straatjes manoeuvreren, draagt aanzienlijk bij aan deze emissies.
Waarom Zero Emissie Stadslogistiek?
Om de uitstoot van stadslogistiek terug te dringen grijpt de overheid in. Per 1 januari 2025 gelden er strengere regels met betrekking tot bestelwagens in diverse steden in Nederland. De overheid heeft in het klimaatakkoord vastgelegd dat er in 2025 minimaal 30 steden zijn waar een zero-emissiezone voor stadslogistiek is ingesteld. Dit betekent dat enkel uitstootvrije bestelbussen en vrachtwagens nog de stad in mogen. De ZE-zones worden ingevoerd in tientallen steden waaronder Amsterdam en Maastricht. In Venlo volgt ZE-zone in 2027.
Overgangsregeling Zero Emissie Stadslogistiek
Belangrijk voor jouw als ondernemer om te weten is dat er een overgangsregeling is. Binnen deze overgangsregeling is het mogelijk om toch met een benzine of diesel bedrijfswagen ZE-zone binnen te rijden. Om gebruik te maken van deze regeling gelden de volgende bepalingen:
- Euro VI-bakwagens mogen op 1-1-2025 maximaal vijf jaar oud zijn en hebben tot 1-1-2030 toegang.
- Euro 5 bestelauto’s hebben tot en met 31-12-2026 toegang tot ZE-zones.
- Euro 6 bestelauto’s hebben tot en met 31-12-2027 toegang tot ZE-zones.
- Alle nieuwe vracht- en bestelauto’s in ZE-gebieden moeten ZE-aangedreven zijn. Dit geldt vanaf 1-1-2025.
Wat betekent Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) voor jou?
Als ondernemer is het belangrijk om in 2024 eens goed te kijken jouw huidige bedrijfswagen/wagenpark. Zeker wanneer je klanten in een stedelijk gebied hebt. 2024 is het jaar waarin je nog nieuwe brandstof bedrijfswagens kunt aanschaffen die gebruik mogen maken van de overgangsregeling. Bovendien profiteer je in 2024 ook nog van de bpm-vrijstelling die per 1-1-2025 komt te vervallen. Zo ben je goed voorbereidt op de nieuwe ZE-zones en bespaar je tegelijkertijd duizenden euro’s aan bpm.
Vanuit Wealer hebben wij hierop ingespeeld en hebben wij diverse bedrijfswagens op voorraad en in bestelling die een Euro 6 brandstofmotor hebben.
Ik kies toch liever voor elektrisch
Uiteraard is het ook mogelijk om direct de stap naar een elektrische bedrijfswagen te zetten. De overheid faciliteert de overgang naar elektrisch via een aantal subsidies. Denk hierbij aan de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA), Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Zo komt het rijden in de ID. Buzz of een elektrische Transporter een stap dichterbij.