Eerst is de computer aan de beurt
Wanneer een nieuw model in ontwikkeling gaat, is al bepaald hoe groot de bagageruimte moet worden. Het laadvolume is nooit het resultaat van toeval. In de ontwikkelingsfase berekent een computer wat het volume van de beoogde bagageruimte is. In dit programma worden virtuele blokken op elkaar gestapeld. De computer kan zomaar een weekend nodig hebben voor zijn berekening.
Later in de ontwikkelingsfase, wordt het volume van de bagageruimte vastgesteld met fysieke blokken. Afhankelijk van het formaat van de bagageruimte, heeft een persoon hiervoor slechts enkele uren nodig. En door de bank genomen, wordt 5 liter meer laadvolume gevonden dan de computer heeft berekend.
Een eerlijke meting
De experts van Škoda spelen eerlijk. Ook al bieden de meetvoorschriften enige speelruimte, en is het toegestaan om alle losse onderdelen uit de auto te verwijderen, de technici willen een realistisch beeld schetsen. De ruimte onder de vloer van de bagageruimte wordt wel meegenomen in de meting. En als er bij het neerklappen van de achterbank ruimte ontstaat tussen de afzonderlijke delen van de rugleuning, dan stoppen ze daar ook een groene baksteen in.
Het is nog niet zo eenvoudig om het laadvolume vast te stellen met de achterbank neergeklapt. Want hoe ver mag je de voorstoelen naar voren schuiven? Ook daar zijn regels aan verbonden. De positie wordt bepaald met behulp van dummy’s die een persoon van een gemiddelde lengte simuleren. Vervolgens plaatsen de technici een kunststof scherm achter de stoelen, dat voorkomt dat er blokken onder de stoelen kunnen vallen. Volgens de voorschriften mag de inhoud van de verschillende opbergvakken achter de voorstoelen, zoals de deurbakken en de vakjes bij de spatborden, bij het laadvolume met neergeklapte achterbank worden opgeteld.
De Škoda Enyaq iV heeft een kofferruimte met een inhoud van 585 liter. Met de achterbank neergeklapt heb je een totaal laadvolume van 1.710 liter tot je beschikking. In de regels staat dat de meting herhaalbaar moet zijn, dus in theorie kun je het proces zelf uitvoeren en op het hetzelfde getal uitkomen als de technici van Škoda.